Resum de “La nit del fòrum” del passat 17 de març de 2016

La nit va començar amb la pregunta “Qui sóc?”
Partint del significat de la paraula “autoestima”, vam reflexionar sobre què vol dir estimar-se a un/a mateix/a, començant per saber qui som o qui creiem que som i també, què és realment allò que ens agrada o que “estimem” de nosaltres mateixos.

Et proposo que elaboris un llistat amb tot allò que fas per aquells a qui estimes i després et preguntis quantes d’aquestes coses fas per a tu. Penja’l a la nevera o allà on puguis veure’l i comença a demostrar-te com t’estimes.

Així com no podem mesurar l’amor que sentim pels nostres fills i no hi ha res que faci que augmenti o disminueixi... hauria de passar el mateix amb l’amor que sentim per a nosaltres mateixos.
L’autoestima no hauria de pujar ni baixar per comentaris d’altres persones. Una cosa és l’autoconcepte i l’altra, l’autoestima. Tot i que l’un alimenta a l’altra.

“Una autoestima satisfeta porta a tenir sentiments d’autoconfiança, vàlua, força, capacitat i suficiència, de ser útil i necessari en el món.” Abraham Maslow

Alguns vídeos recomanats per reflexionar sobre l’autoconcepte i l’autoestima són:
Algunes recomanacions per educar des de l’autoestima, van ser:
  • Reconèixer sense comparar
  • Corregir actituds i fets, en comptes de les persones (“no m’agrada això que has fet” en comptes de “no m’agrades quan fas això”)
  • Promoure i reforçar l’autonomia dels nostres fills (sense sobreprotegir)
  • Afavorir el descobriment dels seus punts forts i que experimentin l’èxit.
  • Acompanyar les frustracions i animar a l’autosuperació
  • T’estimo incondicionalment i t’ho faig saber
L’autoestima dels petits s’educa des de l’autoestima dels adults, per tant:
  • Sense auto càstics, auto insults, auto retrets (“que burr@ que sóc, m’he oblidat les claus”)
  • Em permeto el reconeixement (el meu i el dels altres)
  • Em permeto dir que no quan és que no (m’escolto)
  • Em faig responsable de la meva vida i em permeto tenir propòsits vitals
  • Tinc cura de mi mateix/a (descans, alimentació, exercici físic, salut...)
Al final del taller, la Júlia Prunés ens va parlar del nou conte que està a punt de publicar i del projecte de micromecenatge per fer-l’ho possible. Un conte que es proposa reforçar l’autoestima i els vincles familiars i d’amistat i que convida al diàleg i a la reflexió entre grans i petits. Des de l’AMPA ha decidit participar-hi a canvi d’un segon taller i 10 contes de la col·lecció per a la biblioteca de l’escola i us animem a donar-hi un cop d’ull, l’últim dia per participar-hi és el 29 de març!

www.verkami.com/locale/ca/projects/13961-ets-unica-berta-colleccio-educacio-emocional
Informació sobre el nou conte a http://criatures.ara.cat/aprenentaserfelicos
El blog de la Júlia: www.creixerenfamilia.blospot.com